Gå dig i form med musik

/, Udvalgte A/Gå dig i form med musik

Gå dig i form med musik

Løbemusik er meget anvendt. Musik kan også bruges på gåturen. Læs her hvordan du kan komme i bedre form ved hjælp af musik.

 

—1—

Gåture kan være god motion og især hvis de foregår i et raskt tempo. Oftest er der mere fokus på de helbredsmæssige fordele ved at løbe, men gåture har mange fordele – for eksempel mindre belastning og lavere skadesrisiko.

 

—2—

Din gåtur kan have den længde, du har tid og lyst til. Bare 10 minut- ters raskt trav hver dag har stor effekt på det mentale og fysiske helbred.

 

—3—

Det er en simpel form for motion og man kan gå nærmest overalt. Måske er det netop enkeltheden, der er årsag til, at gåture så ofte bliver undervurderet som motionsform.

 

—4—

Udvælg musik med et relativt stabilt antal slag pr. minut (BPM). Altså musik uden for store udsving i rytmen. Et fast BPM gør det nem- lig nemmere at følge med mu- sikken, mens du går.

 

—5—

Studier har vist, at det er nemmest at synkronisere sin hastighed med musik, der har mellem 105 og 130 BPM i minuttet, og at det optimale er 120 BPM i minuttet.

 

—6—

Det kan være dejligt og afslappende at gå en tur og lytte til alle lydene i naturen eller hvor man færdes. Men nogle gange kan du sætte høretelefoner på og øge intensiteten ved hjælp af musik.

 

—7—

Når du følger musikken, så vil et højere BMP kræve, at du går hurtigere. Så find musik med et passende antal slag i minuttet, der passer til din hastighed. Prøv dig frem.

 

—8— Rent faktisk så kan du også lade være med at interessere dig så nøje for BPM og bare afprøve for- skellige sange på dine gåture: Find ud af om de giver dig et passen- de tempo og en stabil hastighed.

 

—9—

Der er mange hjemmesider, som du nemt kan bruge til at finde dine yndlingssange og deres BPM. Det gælder blandt andet songbpm.com, som har både danske og udenlandske sange. Du kan også lytte til en sang og selv tælle, hvor mange slag den har på et minut.

 

—10—

Udover at hjælpe dig til at gå hurtigere og holde et godt tempo, så kan musik på gåturen også virke motiverende. Du vil nemt blive overrasket over, at du kommer til at gå langt mere.

 

—11—

Du vil sandsynligvis opleve dig i stand til at bevæge dig læn- gere, hurtigere og uden at turen føles så hård. Det gælder ved alle former for fysisk udfoldelse, også ved gåture.

 

—12—

Musik kan bruges til at gøre tu- ren mere spændende og sætte dig i humør til at bevæge dig. Hvis du ikke bryder dig om lydende i det bymiljø, hvor du bevæger dig, så kan mu- sikken også bruges til at lukke ubehagelig støj ude.

 

—13—

Musik med mindst 120 BPM i minuttet kan, udover at få dig til at gå hurtigere, også få dig til at bruge kroppen mere aktivt – større skridt og mere sving med armene. Afslappende musik har den modsatte effekt – langsommere tempo, mindre skridt og mindre sving med armene.

 

—14—

Det kan være en idé at gå til mange forskellige sange. Det kan nemlig godt blive kedeligt og de- motiverende, hvis du lytter til de samme sange igen og igen. Så tænk gerne på at variere dine sange.

2019-05-06T18:22:15+00:00Din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.