Familiebrevkasse: Vælg af lyst

/, Udvalgte A/Familiebrevkasse: Vælg af lyst

Familiebrevkasse: Vælg af lyst

Det er sproget, som skaber vores virkelighed. Det er lettere at føle motivation for noget, som vi gerne ’vil’ og derfor ’vælger’ at gøre.

TEKST: INGE TEMPLE, COACH OG TRIVSELSKONSULENT

Kære Inge, Jeg har rygrad som en regnorm. Det siger min kæreste i hvert fald om mig. Og det er et kæmpeproblem, når jeg laver nytårsforsæt, som jeg gjorde for nogle uger siden. Det er ofte de samme år efter år. Mine forsæt har for eksempel været, at NU skal jeg til at tabe mig! Eller nu skal jeg begynde at løbetræne. Eller til at spise sundere. Eller være bedre til at prioritere mine veninder.

Det er bare som om, at alting jeg sætter gang i bliver opgivet igen stort set med det samme. Én gang er det dog lykkes mig at holde fast. Det var dengang, jeg stoppede med at ryge. Det skete faktisk fra den ene dag til den anden på trods af, at jeg havde røget en pakke cigaretter om dagen i 15 år. Jeg ville ikke længere være afhængig af tobakken, så en dag smed jeg alle mine cigaretter ud. Jeg har aldrig røget siden!

Udover det med rygestoppet er jeg bare generelt slem til at give op. Sidst jeg gav op med det samme, var i august. Jeg havde taget nogle kilo på i sommerferien. Det samme havde min kæreste, så vi lagde en plan om at løbe en tur hver dag. Vi skulle begynde langsomt og til sidst løbe 10 km. Jeg nåede at løbe en gang om ugen i 3 uger – så stoppede jeg helt. Min kæreste er stadig i fuld gang.

Han har tabt de 5 kg, han havde taget på og løber uden besvær 10 km. Det er ikke sådan, at jeg går og slår mig selv i hovedet hver dag, men jeg synes, at jeg er lidt slap, også selvom jeg ikke er helt ung længere. Skal jeg virkelig være en regnorm, der bare giver op på alting resten af mit liv?

Hilsen Lizette, 43 år

Kære Lizette, Tak for din e-mail og for dit spørgsmål, som jeg tror, mange af os kan genken-de os selv i. Først og fremmest lægger jeg mærke til den måde, du fortæller mig om din udfordring på. Du bruger ordet ’skal’, når du taler om dine planer: du skal tabe dig, skal løbetræne, skal spise sundere. Ordet ’skal’ kan skabe problemer for os. Det sprog vi vælger at anvende skaber nemlig vores virkelighed.

Når du fortæller dig selv, at du ’skal’ noget, så skaber det en naturlig modstand inde i dig. For hvem har lyst til at blive tvunget? Det er derfor svært at holde sig motiveret for noget, vi ’skal’ gøre, men nemmere at føle motivation for noget, vi gerne ’vil’ og derfor ’vælger’ at gøre. Så vælger du at gøre noget, fordi du vil det? Eller fordi du burde gøre det, set med egne eller med andres øjne?

Du kan med fordel spørge dig selv: ”HVEM er det, der gerne vil denne forandring?” Er det din kæreste? Dine veninder? Eller dig selv? Hvis du i bund og grund er ok med eksempelvis de ekstra kilo, så vil du måske have svært ved at finde driv- kraften til at gennemføre det lange seje træk, som mange forandringer kræver. Vi mennesker er ofte langt mere drevet af det, der giver os glæde og energi end af det, der er hårdt og krævende.

Når du er dig dine overvejelser bevidst fra starten, vil det være lettere for dig at vælge det, der er vigtigt og besværet værd for dig. Mange af os har også en tendens til at tænke ’smalt’ – altså kun at få øje på den mest anvendte vej mod målet. Men det, der skaber motivation og drivkraft hos andre, er ikke altid det, der giver dig den bedste energi. For eksempel hader jeg at løbetræne. Jeg synes simpelthen, at det er død kedeligt. Derimod elsker jeg at gå lange ture. Derfor er det langt mere sandsynligt, at jeg får motion, når jeg beslutter mig for at gå ture, end når jeg tvinger mig selv til at starte en løberutine.

Hvad giver dig energi og glæde? Er der andre veje for dig end dem andre går? Kan du overhovedet lide at løbetræne? Du har størst chance for vedholdenhed, når du er dig bevidst om dine præferencer og behov. Jeg kan også læse, at du for eksempel i dine overvejelser omkring vægttab måske har fået lagt barren højt i forhold til dine forventninger om din egen indsats. Er det realistisk for dig at løbe hver dag? Kunne du beslutte at træne for eksempel tre gange ugentligt i stedet?

Det er lettere at holde sig til de aftaler, vi laver med os selv, når de er til at overskue. Vær ærlig overfor dig selv når du besvarer de spørgsmål, jeg stiller dig her. Det kan være du finder frem til, at det slet ikke er vigtigt for dig at tabe dig. Så bliver din opgave at finde en accept omkring dine valg, som du kan leve i fred med og at finde en god måde at kommunikere det til dine omgivelser på.

Husk, at det selvfølgelig også er vigtigt at tage andres behov med ind i lignin- gen. Det kan for eksempel godt være, at det ikke er vigtigt for mig at se min veninde mere end en gang pr. måned. Men hvis hun står midt i en stor beslutning om skilsmisse, kan hun have behov for at ses oftere. Vi må alle finde en balance mellem egne og andres behov og finde ud af, hvor meget vi kan give, uden at vi overskrider egne grænser. Held og lykke med dine kommende valg!

Kærlig hilsen, Inge

 

6 SPØRGSMÅL TIL DEN GODE BESLUTNING

  1. Hvorfor du vil denne forandring? Hvorfor er den vigtig for dig?
  2. Hvad vil det kræve af dig at gennemføre?
  3. Er det stadig vigtigt for dig, nu du ved, hvad det vil kræve?
  4. Hvad vil det give dig og koste dig at gennemføre?
  5. Hvad vil det give dig og koste dig at lade være?
  6. Hvorfor har du ikke handlet på det før, hvis det er vigtigt for dig?  Hvad får du ud af at lade være?
2019-02-07T10:57:53+00:00FAMILIEBREVKASSEN, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.