FÅ STYR PÅ DIN HULEMAND — OG DIN SUKKERTRANG

//FÅ STYR PÅ DIN HULEMAND — OG DIN SUKKERTRANG

FÅ STYR PÅ DIN HULEMAND — OG DIN SUKKERTRANG

”Har du nogle gange grebet dig selv i en ustoppelig appetit og pludselig har tømt en hel pose slik?” Spørgsmålet stilles af Darria Gillespie. ”Du skal ikke slå dig selv i hovedet, når du har svær ved at styre appetitten for de søde sager.”

”Din hjerne er nemlig indstillet til, at du skal spise en masse af de søde sager. Det er en automatisk respons.” ”I dag oplever du sandsynligvis en kamp mellem din viljestyrke og dine lyster. Det behøver dog ikke at være sådan en evig kamp,” uddyber forfatteren. Hun er ekspert i det såkaldte ”bliss point”, som er den videnskab, producenterne bruger til at gøre de søde sager uimodståelige.

Sukker og fedt var nødvendigt for vores forfædres overlevelse. Så vores forfædre udviklede en smag for søde og fede sager. ”Men da disse fødevarer var sjældne, så havde vores forfædre ikke brug for viljestyrken. Det betyder, at det område i hjernen, der regulerer vores viljestyrke er yngre og nemt bliver overtrumfet af vores mere primitive lyst til det søde og fede.”

Problemet er, at vores hverdag har ændret sig markant. De sidste 200 år er der kommet betydeligt flere fødevarer med højt indhold af sukker og fedt. ”Hjernen elsker sukker og producenterne har derfor puttet det i nærmest alting. Nu indeholder 74 procent af alle fødevarer i supermarkedet tilsatte sødestoffer.”

Fødevareproducenter bruger store kræfter på at finde ”the bliss point”, som er netop dér, hvor sukker og fedt gør en fødevare uimodståelig. ”Men vores hjerne har ikke tilpasset sig så hurtigt til, at der pludselig er meget let adgang til sukker og fedt,” pointerer Darria Gillespie.

Hver gang du spiser sukker, så udløser hjernen dopamin og du føler dig i godt humør, forklarer hun. Samtidig bliver den almindelige mæthedsfornemmelse snydt. Så du kan spise løs og stadigvæk ikke føle dig rigtig mæt.

”Med tiden bliver din krop mindre følsom for disse fødevarer. Så du skal spise mere for at få det samme skud dopamin.”

SMÅ ÆNDRINGER

”Med små ændringer kan vi imidlertid sætte en stopper for kampen mellem lyst og viljestyrke. Vi kan nemlig bruge videnskaben til at sætte skub i sund adfærd.” Darria Gillespie forklarer, at du ikke skal nægte dig selv at spise kage. For at komme sukkerafhængighed til livs er det bedre at begrænse det sukker, der gemmer sig i dine fødevarer.

Med tiden vil du nemlig blive mere følsom over for sukker – og så behøver du ikke så meget sukker for at opleve en effekt. Problemet er imidlertid, at det kan være svært at forstå ingredienserne på fødevarer i supermarkedet. Producenterne kalder det ikke bare ”sukker”. De bruger en masse andre ord, som reelt betyder det samme. Så vær opmærksom på de ingredienser, der reelt er sukker, men blot er kaldt noget andet. Glukose og sirup er oplagte eksempler.

Derudover foreslår hun, at du åbner øjnene for det sure og bitre køkken. Mange har nemlig en tendens til kun at fokusere på sødt og fedt. Som det sidste er det afgørende at begrænse sine portioner. De søde sager er som sagt designet til, at du bliver ved med at spise, indtil posen er helt tom.

”Så forstå din hulemandshjerne og sørg for at begrænse portionen til så lidt, som du faktisk gerne vil spise,” opfordrer Darria Gillespie, som i februar 2019 udkom med bogen ”Mom Hacks”, der netop nu er blandt de 25 mest solgte bøger i USA.

2019-10-02T20:09:30+00:00Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.