FÅ BEDRE FØDDER OG BEDRE HOLDNING

//FÅ BEDRE FØDDER OG BEDRE HOLDNING

FÅ BEDRE FØDDER OG BEDRE HOLDNING

Forebyg smerter i ryg, hofte og knæ. Styrk balanceevnen. Lav øvelserne hver anden eller tredje dag for de bedste resultater.

Fødderne er væsentlige for den generelle sundhed. De holder os i bevægelse og bærer os igennem hele livet. De er skabt til at kunne gå på de stejleste bakker og til at styrke og støtte resten af kroppen. Når musklerne i svangen arbejder tæt sammen med taljemusklerne, giver det mulighed for at stabilisere musklerne i fødderne og for at få opstrammet maven, samtidig med at knæ, hofte, bækken og ryg bliver justeret på plads. Musklerne bliver derimod stive og svage, når fødderne opholder sig i et par sko. Der opstår negative kædereaktioner gennem resten af kroppen. Kropsholdningen bliver dårligere, når musklerne i fødderne bliver svage. Balancen bliver forringet. Blodet kan ikke cirkulere optimalt og smerter i ryg og nakke bider sig fast. Der er næsten ikke grænser for, hvor meget ravage der kan opstå i alle kroge af kroppen, når en eller flere af fodens 26 knogler, 33 led og 24 muskler skranter. Omvendt kan gode fødder give flad mave, en bedre holdning og sundere udstråling, en god stødabsorbering, en bedre balance og en stærk krop. Fungerer fødderne, forbedres kropsholdningen og maven bliver mindre. Alligevel er det de færreste, som er bevidste om det tætte samspil, der er mellem særligt svangens muskler og muskelkorsettet omkring taljen. Det hele starter nedefra og op. Derfor er det nyttigt at pleje fødderne godt.

VIDSTE DU AT
Musklerne i din svang arbejder tæt sammen med dine taljemuskler – og at fodøvelser derfor kan give slankere mave? Der er også mange andre sunde bonusvirkninger at hente.
I DENNE ARTIKEL FÅR DU 5 FODØVELSER, DER GIVER:
Bedre holdning/sundere udstråling
God stødabsorbering
En stærk krop gennem stærke fødder
Bedre balance

FODMASSAGE
Læg venstre fod på det højre knæ, smør den ind i lidt creme og massér hele foden med bløde, faste tryk. Tag fat på oversiden af forfoden med venstre hånd, og stræk oversiden af foden. Tag derefter fat med samme sides hånd under forfod og tæer, og stræk fodsålen ud. Tag så fat i tæerne, og træk dem lidt fra hinanden, så der kommer luft mellem alle tæerne. Gentag øvelsen med modsatte fod og hver gang du har været i bad.

KNYTTE – SPREDE
Knyt alle tæerne, og se om du kan få tæernes grundled (føddernes knoer) til at træde frem på oversiden af forfoden. Spred tæerne, og se om du kan skabe mellemrum mellem alle tæerne. 10 gange af hver, og gerne dagligt.

TÅGANG
Tågang hjælper med at styrke musklerne i dine tæer, samt dine ledbånd og muskler omkring fodballerne. Stå på tæerne og gå fremad i 20 sekunder. Stil dig herefter normalt og hold en pause på 10-15 sekunder. Gentag øvelsen fem gange i alt. Lav tågang et par gange om dagen for det bedste resultat.

SØANEMONEN
Bøj foden op imod dig selv, og spred tæerne. Stræk så langsomt ud i fodleddet, mens du knytter tæerne. Bøj derefter langsomt foden op imod dig igen. Spred så tæerne og start forfra. Se om du kan få det til at blive en rolig glidende bevægelse, som kan ligne en søanemones bevægelser under vandet. Lad søanemonen bølge 10 gange frem og tilbage hver dag.

KUGLEPENNEN
Denne øvelse er en sjov og nem øvelse, som kan laves næsten alle steder – så der er ingen undskyldning! Det eneste du har brug for er en kuglepen, tusch eller blyant. Stil dig foran kuglepennen. Brug nu din ene fod til at samle kuglepennen op med og hold kuglepennen i 10 sekunder. Gentag denne øvelser fem gange med hver fod.

2018-11-26T00:07:19+00:00Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.