DIN DOVNE HJERNE

Hvorfor er det så svært at komme i gang med at træne? Hvilken indre kamp foregår der i din hjerne, når du står med valget mellem at slappe af eller at dyrke motion?

Forskere fra University of British Columbia, Brain Behaviour Lab, satte sig for at undersøge netop dette, og hvorfor så mange mennesker undgår at bevæge sig. Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Neuropsychologia, oktober 2018. Træningsparadokset. Sådan kalder de det paradoksale i, at de fleste mennesker undgår fysisk aktivitet, selvom vi alle får at vide, hvor afgørende det er for et langt og godt liv.

I USA, hvor forsøget fandt sted, lyder anbefalingerne på 150 minutters moderat aktivitet eller 75 minutters hård træning om ugen. Det kræver altså kun et par timer om ugen, og alligevel lever 77 procent af amerikanerne ikke op til anbefalingerne. Samtidig er 40 procent af kvinderne, 35 procent af mændene og 17 procent af børnene i USA omfattet af fedme-epidemien. Forskerne søgte derfor et bedre indblik i, hvilke processer i hjernen, der er hjerneaktivitet. Billeder, der repræsenterede fysisk aktivitet eller inaktivitet blev vist kortvarigt på en skærm.
I den ene test skulle forsøgspersonerne føre figuren hurtigst muligt mod billeder, der repræsenterede fysisk aktivitet – og væk fra billeder, der repræsenterede inaktivitet. I den anden test skulle de gøre det modsatte: føre figuren hurtigst muligt mod billeder, der repræsenterede inaktivitet – og “I hverdagen illustreres træningsparadokset, når folk tager elevatoren, selvom de har et mål om fysisk aktivitet. Vores studie er det første, der konkret analyserer hjernens aktivitet, for at forstå dette paradoks,” konstaterer forskerne fra University of British Columbia. årsag til, at flertallet tydeligvis undgår at bevæge sig.

KRÆVER MERE AF HJERNEN Eksperimentet gik ud på, at en gruppe unge mennesker skulle styre en figur, mens elektroder skulle registrere deres væk fra billeder, der repræsenterede fysisk aktivitet. Forsøgspersonerne brugte betydeligt mere hjerneaktivitet for at føre figuren mod billeder, der repræsenterede fysisk aktivitet – og altså væk fra billeder, der repræsenterede inaktivitet ”Studiet viser præcist, hvad der sker i hjernen, når man forsøger at tvinge sig selv op af sofaen. Hjernen skal arbejde hårdt for at overkomme den naturlige trang til at slappe af,” fastslår forskerne og uddyber: ”Gennem tiden har det været essentielt for menneskets overlevelse at spare på kræfterne, da det gjorde det nemmere for os at finde ly og føde, konkurrere om seksuelle partnere og undgå rovdyr.”

STRIDER MOD VORES NATUR Studiet er i overensstemmelse med andre forskeres antagelser om, at det er menneskets instinkt at spare på kræfterne og indtage fedende føde. Så længe vi måtte bruge kræfter på jagt og der var mangel på føde, gav det god mening at spare på kræfterne – og at bruge dem på overlevelse og reproduktion. Disse instinkter er først blevet et problem i nyere tid, hvor vi ikke længere er tvunget til at gå på jagt. Daniel Eric Lieberman, professor ved Harvard University, er kendt for disse teorier. ”Det er naturligt at være doven”, fastslår han og bemærker: “De gik ud for at skaffe føde. Men alt andet ville være uklogt.”

Lieberman mener, at den bedste måde at motivere det moderne menneske til at dyrke motion er ved at gøre det sjovt. Ifølge Lieberman er det særligt sjovt, hvis der er et socialt element eller det føles som en leg. Der er desuden tricks, du kan bruge for at samarbejde med din hjerne og motivere til træning – i stedet for at kæmpe imod hjernen.

5 TIPS, DER GØR HJERNEN TIL EN MEDSPILLER

START I DET SMÅ med 5 minutters træning. Det kan for eksempel være en lille gåtur eller nogle squats, imens du ser tv. Det er nemmere at overbevise dig selv om at træne 5 minutter end længere tid. Du indstiller gradvist hjernen på at acceptere mere træning. Det er godt for motivationen at arbejde med konkrete mål.

Men SÆNK DINE FORVENTNINGER. For store mål har nemt den modsatte effekt. Du kender det måske fra de alt for ambitiøse nytårsforsæt, der blot ender med dårligt humør og nederlag. Sæt mindre mål – og nå dem. Det giver tilfredsstillelse og succes og motiverer til større mål. Nogle dage sker det, at man ikke kan nå sit mål. Måske du har sat dig for at gå til holdtræning, men når ikke af sted til tiden. Måske du vil på en løbetur, men føler dig ikke frisk i benene.

DROP ALT ELLER INTET ATTITUDEN. Det er bedre at være åben for at bevæge sig på nye måder de dage, hvor målet glipper. For eksempel ved at gå en tur i stedet. Det giver dig samtidig en vis oplevelse af succes, og færre dage med dårligt humør og nederlag.

Vær HERRE OVER EGEN TRÆNING. Du kan for eksempel lægge dit træningstøj parat på sofaen. Så du ser det, når du kommer hjem. Du kan så vælge, om du vil træne eller om du sætter dig og ser tv. Eller du kan tage dit træningstøj på, allerede når du forlader kontoret. Du kan så vælge, om du vil træne eller om du bare tager hjem og smider træningstøjet. Det bliver altså dit eget bevidste valg, om du skipper en træning… og ikke noget, der bare sker uden nærmere overvejelser.

DET ER OK AT ÆNDRE DIT MÅL. Måske du ikke er i stand til at fuldføre dit mål. Eller måske du ikke ser de ønskede resultater. Måske du bare ikke bryder dig om dit mål. Der er mange grunde til, at man kan have lyst til at give op. Men så er det bedre at ændre sit mål, end at give op eller at tvinge sig selv til at fortsætte med noget, man ikke er glad for.

2018-12-09T11:50:36+00:00December 2018, Hvad sker der i hjernen|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.