Det sker i kroppen når det bliver efterår

/, Udvalgte A/Det sker i kroppen når det bliver efterår

Det sker i kroppen når det bliver efterår

Efteråret er snart så småt over os, og man kan hurtigt komme til at savne de varme og lune sommeraftener. Dagene bliver kortere, mørket fylder mere, og stemningen kan blive tung. Hvis det bare var efterårets komme, der var problemet i øjeblikket, havde det været til at overskue, men der er mere end bare det. Meget handler om forberedelse og om at erkende, at sommeren er slut. Lad være med at tænke over, hvad du lige har mistet, men se i stedet fremad og gør sindet og kroppen klar til efteråret.

TEKST NILS SJØBERG FOTOS COLOURBOX

 

FYLD KROPPEN MED LÆKRE EFTERÅRSBÆR

September er højsæson for brombær. Danske haver og skove er fulde af brombær i disse dage, og der er rigtig god grund til at spise løs af de dejlige bær. Det stof, der giver brombærrene deres mørke farve, hedder anthocyaniner og er en antioxidant, som har vist sig at forebygge inflammationer og bekæmpe frie radikaler, som ødelægger kroppens celler og fører til bl.a. hjertesygdomme.

C-vitaminerne i brombær virker også som antioxidanter.

 

EFTERÅRSHUD

Tør luft, dvs. lav luftfugtighed, som starter i efteråret, kan få din hud til at blive tør og kløende. Den dalende temperatur og blæsten udenfor virker udtørrende, især på ansigt og hænder, og det samme gør brugen af centralvarme indenfor. Når vi går ind og ud, skifter vi mellem et varmt, tørt klima og et koldt klima, og vi forstærker derved udtørringen. Fugtighedscreme er en effektiv behandling af tør hud.

Vælg en fugtighedscreme med højt fedtindhold (> 20 %), og uden parfume, som du kan som du kan reagere allergisk mod.

 

KØLIGERE VEJR – NEMMERE MOTION

En af fordelene ved efterårets køligere temperaturer er at det er mere oplagt at dyrke motion udendørs. Kom ud i den friske luft, hvor det er lettere og mere behageligt at være aktiv. Efteråret er perfekt til en gå- eller løbetur i skoven, hvor du samtidig kan nyde det smukke syn af alle de flotte nedfaldne blade.

Hvis du ikke er meget for hverken at gå eller løbe, kan du jo snuppe cyklen. De fleste danske skove har skovstier, som gør det nemt at komme rundt på cyklen, men vær opmærksom på mountainbikere. Hold øje med skilte ude i skoven som indikerer, om du bevæger dig ud på et mountainbikespor, for rytterne kan pludselig dukke op mellem træerne og komme fræsende i fuld fart.

 

ØGET SUKKERTRANG

Mens træthed og søvntrang er typiske tegn på efterårstræthed, og energien altså daler i takt med temperaturen, så stiger appetitten til gengæld. Ikke mindst en øget trang til søde sager hører ofte sammen med efterårets mørke. En kold og våd efterårsaften indbyder mere til hygge i sofaen med varm kakao og chokoladekage end til vand, frugt og motion.

Det mørke og kolde vinterhalvår får os til at spise mere, fordi det ligger i vores gener at skulle lægge på lager til den kolde vintertid.

 

PAS PÅ TIDLIG VINTERDEPRESSION

De fleste mennesker påvirkes af skiftende årstider, og alle kan føle sig triste ind imellem. Vinterdepression kaldes også for sæsonafhængig stemningsforstyrrelse og er en psykisk lidelse, som typisk dukker op i mørketiden. På engelsk er tilstanden forkortet til SAD (Seasonal Affective Disorder).

Der findes ikke noget præcist svar på, hvorfor nogle mennesker føler sig ekstra nedtrykte og trætte om efteråret. I efteråret bliver dagene kortere og nætterne længere på den nordlige halvkugle. Man tror, at manglen på dagslys er hovedårsagen til en tidlig vinterdepression.

Det lysfølsomme hormon melatonin spiller en vigtig rolle i reguleringen af søvn og døgnrytme. Hjernen udskiller melatonin om natten, og under de lange vinternætter udskilles der ekstra meget melatonin. Øget produktion af melatonin og fraværet af sollys kan udløse depressionslignende symptomer, kan for- styrre døgnrytmen og gøre os mere trætte.

 

LYSTERAPI

Mange bruger først lysterapilampen om vinteren, fordi det først er der, det er rigtigt mørkt. Lad være med at begå den fejl, men begynd allerede at bruge den i slut september, når irritationen over dit liv melder sig. Vinterdepression (SAD) forårsages af mangel på lys og den bedste måde at begrænse eller forhindre det på, er at øge tilskuddet af lys.

Den mest effektive ”behandling” er at rejse til et solrigt sted hele vinteren. Men da de fleste af os ikke har den mulighed, er en mulig løsning at bruge lysterapi. Lysterapi stabiliserer vores døgnrytme, giver øget energi, og så får den niveauet af serotonin til at stige. Lyset får nemlig en særlig type celler inde i øjet til at give besked til hjernen om, at der skal produceres mere serotonin. Derfor rådes det til at bruge lysterapi om morgenen.

Hvis man tager det om aftenen, risikerer man ikke at kunne sove, advarer overlæge og ph.d. Klaus Martiny, Psykiatrisk Center København, som har skrevet ph.d. om netop effekten af at behandle deprimerede med lys.

ET GODT RÅD…

Lys betyder rigtig meget for folks humør. Især når det er efterår, og der stadig er stor chance for solrige dage, er det vigtigt at komme ud. Så drop solbrillerne, når du er ude på en solrig efterårsdag. Du optager lyset gennem øjnene.

2019-09-16T14:48:31+00:00Det sker i kroppen, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.