Børns motorik kan også trænes

/, Udvalgte A/Børns motorik kan også trænes

Børns motorik kan også trænes

Mange børn har problemer med motorikken og bevæger sig for lidt. Det giver problemer både med indlæring, sundhed og socialt. Den gode nyhed er, at man kan gøre meget som forælder.

TEKST BO BERENDT CHRISTENSEN FOTO HENRIK FRYDENKJÆR

En god motorik kræver masser af øvelse. Også derhjemme. Det siger én af dem, der ved allermest om børn og motorik, fysioterapeut Chalotte Runge fra Motorikcenter.dk. “En god idé er at inddrage barnet i dagligdagen. En tre-årig kan sagtens være med til at hælde ris i gryden, når der skal laves mad. Det giver både fornemmelsen af at være med og er samtidig god motorisk træning. Det samme gælder, når det handler om at komme i tøjet. Jo mere barnet gør selv des bedre,” siger hun.

Man kan hurtigt blive utålmodig som forælder i en travlt hverdag og begynde at overtage. Men det er at gøre barnet en bjørnetjeneste.

Fald er forebyggelse

“De lærer rigtig meget af selv af få lov,” siger Chalotte Runge. Den største udfordring for børn med motoriske problemer er ofte forældrene, forklarer hun. “På legepladser ser man desværre ofte forældre holde børn fra vigtig motorisk læring. Selvfølgelig skal man sikre, at de ikke kommer alvorligt til skade, men mange af de børn, der har problemer, er dem med overforsigtige forældre. Dem der siger: ”Pas på, du kan slå dig. Lad hellere være.”

I virkeligheden er det ofte de børn, der kommer alvorligt til skade, fordi de ikke kender deres grænser.” Alle kan blive bedre Hvis dit barn falder ofte eller bliver valgt sidst, når der skal laves fod- boldhold, kan det være tegn på problemer med motorikken. Erfaringerne fra Roskilde, en af de få kommuner, der systematisk tester børnene i indskolingen, viser, at 19 procent af de børn, der starter i skole, har alvorlige problemer med motorikken.

Ifølge Chalotte Runge skal man især holde øje med barnets glæde ved at bevæge sig. “Observere om de trækker sig fra aktiviteter, hvad enten det er fodbold, klatring eller tegning. Så skal man spørge sig selv hvorfor.” “Hvis man har svært ved at bruge sin krop til løb og hop, får man svært ved at være med til lege i skolegården og idrætstimerne. Dårlig motorik er socialt ekskluderende, og har store konsekvenser for barnets trivsel.”

Den gode nyhed er, at børn i alle aldre kan blive bedre. “Børn kan sagtens nå at få de færdigheder, men problemet er, at man i idrætsundervisningen typisk går ud fra, at det grundlæggende er på plads. Der er ikke tid til at øve sig,” siger Chalotte Runge og fortsætter: “Når man skal blive tryg ved at gribe en bold, så sker det gennem at gøre det helt vildt mange gange. Det kan man ikke i en håndboldkamp. Der bliver man nemt hægtet af, hvis man ikke har færdighederne på plads.”

Fundament for udvikling

Et barn, der bevæger sig, stimulerer tre vigtige sanser: Balancesansen, følesansen samt muskel- og ledsansen. Tilsammen udgør de tre sanser fundamentet for dit barns motoriske udvikling. Derudover er barnets styrke omkring mave og ryg vigtig. En solid kerne har stor betydning for både fin- og grovmotorikken. “Jeg bliver rigtig tit spurgt, hvorfor Peter holder mærkeligt på blyanten, når han nu ti gange har fået vist, hvordan han skal gøre.

Hvis ikke Peter har den nødvendige kropsstabilitet, så svarer det til, at stå på en klap-ud-stige, der vakler. For ham er der ingen vej udenom at holde om blyanten på dén bestemte måde,” siger Chalotte Runge.

Gå forrest, forældre

Chalotte Runge oplever, at dårlig motorik er et stigende problem. “Da vi ikke tidligere har været så opmærksomme på motorik, er det svært at sige, hvordan det har været engang. Men min fornem- melse er, at det er blevet værre i takt med, at stadig flere børn har adgang til iPads og computere,” siger hun. “Ikke fordi en iPad i sig selv er værre end at sidde stille med en bog, men når den kommer til at stå i vejen for et aktivt børneliv, så må man som forældre lave nogle klare rammer. Vi er som forældre rollemodeller, så det nytter ikke, at vi selv sidder bag en iPad og siger til børnene, at de skal ud og være aktive. Vi må selv gå forrest.”

 

Motion:

SÅDAN GØR I: Leg tumlelege på gulvet og giv barnet massage.

FORDI: Det styrker evnen til at opfatte sansestimuli på huden og dermed fornemmelsen af, hvor kroppen går til.

 

DE TRE BEVÆGELSESSANSER

Balancesansen sidder i det indre øre og registrerer tyngdekraftens påvirkning på hove- det, om vi er i ro eller bevægelse og hvilken fart og retning vi bevæger os i. Sansen er særlig vigtig for balancen og har stor betydning for barnets evne til at orientere sig under bevægelse. Aktiviteter der stimulerer balancesansen er at gynge, snurre, køre i karrusel m.m. Følesansen mærker berøring, tryk, smerter og temperatur.

Når følesansen stimuleres giver det dit barn information om kroppens afgrænsning. Stimulering af følesansen kan være massage eller “gæt hvad der bliver tegnet på ryggen” Muskel- og ledsansen sidder i muskler og led og giver besked om knæet er strakt eller bøjet og om hvor meget kraft en bevægelse kræver. Sansen styrkes ved at løbe, hoppe i trampolin, skubbe- og trækkelege.

SÅDAN GØR I: Grib og kast bolde til hinanden. Boldene skal helst være i forskellige størrelser og med forskellige overflader. Gå et skridt tilbage, hver gang i griber og gå et skridt tættere på hinanden, når én af jer taber bolden bold. FORDI: Øvelsen træner mo

torisk planlægning. Hvor skal jeg stille mig, hvordan skal jeg holde hænderne, når jeg skal gribe. Samtidig trænes hånd/ øje-koordination.

SÅDAN GØR I: Gyng og få hovedet nedad i en trapez, et par ringe, eller på en bold, man kan tage fat i.

FORDI: Det styrker den indre balance at snurre rundt og få hovedet nedad. Samtidig er det noget de fleste børn elsker at lege med.

 

OM EKSPERTEN

Chalotte Runge er uddannet fysioterapeut og bach. scient. i idræt. Grundlægger og ejer af www.motorikcenter.dk og BevægelsesMENTOR Uddannelsen. Hun har mange års erfaring med udvikling af børns motorik. Bl.a. har hun været med til at indføre motorisk observation ved skolestart på Bellahøj Skole og har undervist lærere på det Kongelige Teaters Balletskole.

ET SUNDT SAMARBEJDE

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Danske Fysioterapeuter. www.fysio.dk.

 

2019-06-05T10:05:01+00:00Din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.