BEVÆG DIG HELE LIVET

//BEVÆG DIG HELE LIVET

BEVÆG DIG HELE LIVET

Nyt studie peger på sammenhængen mellem fysisk udfoldelse og mentalt helbred og viser dig, hvor meget motion – eller anden fysisk udfoldelse – du bør dyrke for at opnå det bedste velbefindende.

Et nyt amerikansk studie med over én million deltagere konkluderer, at fysisk udfoldelse er gavnligt for det mentale helbred. Det er som sådan ikke særligt nyt eller overraskende. Det nye er derimod, at studiet helt konkret viser, hvilken form for motion – eller anden fysisk udfoldelse – du bør dyrke og i hvilket omfang. Der er ingen tvivl om, at fysisk udfoldelse er godt for sundheden. Det hjælper ikke mindst til at reducere risikoen for livsstilssygdomme, såsom hjertesygdomme og diabetes.

Studiet i tidsskriftet, The Lancet Psychiatry, ser på den mentale side af sagen. Forskerne i studiet kom blandt andet fra det prestigefyldte Yale University. De sammenlignede data fra over én million amerikanere. Dette viste, at gennemsnittet oplevede dårligt mentalt helbred (særligt stress eller depression) cirka 3,5 dage på en måned. Blandt dem, der dyrkede motion, var der imidlertid færre af de dårlige dage. Faktisk oplevede motionisterne i gennemsnit kun halvanden dag med dårligt mentalt helbred.
De havde altså kun halvt så mange. Forskerne bag studiet mener, at motionister ofte oplever en kontrol over deres eget liv og sundhed, og at de selv har indflydelse på deres velbefindende. Samtidig fandt forskerne frem til, at du ikke behøver at udsætte dig selv får hård fysisk træning for at få eller bevare et godt mentalt helbred. Det er bedst for dig at dyrke motion i 45 minutter – 3 til 5 gange om ugen.
Faktisk er det tiltrækkeligt blot at gå en tur i 45 minutter – 3 til 5 gange om ugen. ”Selv hvis man bare går tre gange om ugen, er det nok til at give folk et bedre mentalt helbred. Det viser, at vi selv har stor indflydelse på vores mentale helbred”, ifølge Adam Chekroud, professor i psykiatri ved Yale University. Gåture er altså ifølge professoren tilstrækkeligt med intensitet til at stimulere vigtige processer i hjernen.
Hvis man alene forholder sig til det mentale helbred, er der ingen grund til at gå langt over de 45 minutter. Ens mentale helbred bliver nemlig ikke rigtig forbedret yderligere ved at træne i længere tid. Faktisk tyder det mere på, at ens mentale helbred risikerer forværring, hvis man træner for meget. Der skal dog masser af træning til for at nå et omfang, hvor det er skidt for det mentale helbred. Det bliver således først skidt, hvis træningen overskrider tre timer. Tre timers træning svækker ifølge studiet det mentale helbred så meget, at disse motionister endda oplever dårligere mentalt helbred end den inaktive del af befolkningen. Professoren forklarer:
“Vi hører meget om folk, som bliver afhængige af træning og som risikerer at overdrive og udmatte sig selv”. I sidste måned handlede Temaet i Sundhed+ om vigtigheden af fællesskab: et godt fællesskab giver os et længere og lykkeligere liv. I denne måned kan du desuden læse artiklen ’Fælles sport forlænger livet’.
Og det amerikanske studie nåede da også frem til de samme konklusioner. Selvom alle former for fysisk udfoldelse resulterer i bedre mentalt helbred, oplever motionister, der dyrker holdsport, således det bedste mentale helbred. Studiet viste samtidig, at alle former for fysisk udfoldelse er godt for dit mentale helbred. Uanset om det drejer sig om gåture, holdsport eller noget helt tredje. Således oplever folk, der ikke dyrker sport, men for eksempel gør rent, også et bedre mentalt helbred. Forskerne definerede ’fysisk udfoldelse’ bredt og tilføjede aktiviteter såsom børnepasning, rengøring og græsslåning. Med dette udgangspunkt giver studiet et værdifuldt indblik i, at det ikke kun er motion, der gavner dit mentale helbred – men at det ganske enkelt handler om at bevæge sig.

Udover fysisk udfoldelse så forskerne på andre faktorer, de forestillede sig, kunne påvirke det mentale helbred. For eksempel BMI (body mass index) og indkomst. Konklusionen er, at fysisk udfoldelse har større indflydelse på det mentale helbred end øvrige faktorer. Mens du er i gang med at overveje, hvordan du kan få rørt dig de 3-5 x 45 minutter, som studiet i The Lancet Psychiatry anbefaler, kan du også få inspiration fra et andet nyt studie. Studiet fra University of Michigan fastslog, at man har større chance for et langt og sundt liv, hvis man har stærke muskler. Studiet blev offentliggjort i Journal of Gerontology: Medical Sciences. Det viste, at folk med lille muskelstyrke har større risiko for at dø for tidligt. Studiet viste desuden, at ens håndstyrke er et særligt godt udtryk for ens samlede styrke og dødelighed. Det er aldrig for sent at gå i gang med at træne og vægttræning er for alle. Det handler ikke om at få store muskler og dyrke bodybuilding. Det handler ganske enkelt om at bevare styrke i hele kroppen.

2018-11-19T00:03:19+00:00BEVÆGELSE OG MENTAL SUNDHED|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.