Bag om protein

//Bag om protein

Bag om protein

Alle mennesker har brug for protein uanset alder, køn og aktivitetsniveau. I dette Tema fortæller vi derfor om, hvor meget protein du har brug for og hvilke proteinkilder, der er mest optimale, uanset om man er ung eller gammel, er mand eller kvinde, er aktiv eller inaktiv.

Protein er et makronæringsstof ligesom kulhydrat og fedt. Den menneskelige krops proteiner består af 20 forskellige aminosyrer.
De sammensættes ligesom byggeklodser ud fra DNA’ets forskrifter og danner forskellige proteiner til opbygning og vedligeholdelse af bindevæv og muskler. Cirka 15 til 20 procent af kropsvægten hos en gennemsnitlig dansker er protein, og proteinerne fornys løbende.

KROPPENS BEHOV
Kroppen kan danne 12 aminosyrer selv ved at omdanne eksisterende aminosyrer. Kroppen skal dog have tilføjet de sidste 8 aminosyrer gennem kosten. Børn har 9 essentielle aminosyrer. I kroppen nedbrydes proteiner til nye byggesten, som bruges til opbygning og vedligeholdelse. Når maden nedbrydes i mavetarmsystemet, opdeles proteiner først i kortere kæder af aminosyrer i mavesækken. I tyndtarmen opdeles de yderligere helt ned til aminosyrer. Animalske produkter, som kød, æg og mejeriprodukter, indeholder generelt en passende sammensætning af de 8-9 essentielle aminosyrer. Derimod varierer indholdet af disse aminosyrer meget imellem forskellige typer af vegetabilske produkter – for eksempel bønner, bælgfrugter og korn. Vegetabilske produkter skal derfor kombineres for at dække behovet for essentielle aminosyrer.
Ifølge DTU Fødevareinstituttets undersøgelse fra 2013 er de tre største proteinkilder i Danmark 1) kød, fisk og fjerkræ (40 procent), 2) mejeriprodukter (24 procent) og 3) brød og kornprodukter (21 procent). Derudover kommer vores indtag af proteiner for eksempel fra frø og nødder.

ESSENTIELLE AMINOSYRER
De 8 essentielle aminosyrer er isoleukin, leukin, lysin, methionin, fenylalanin, treonin, tryptofan og valin. Histidin er yderligere essentiel for børn, da de vokser. Ses der eksempelvis på behovet for den essentielle aminosyre methionin, anbefales børn at få 0,032 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag, og voksne anbefales at få 0,013 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag. Methionin-indholdet i visse nødder er omtrent 1 gram pr. 100 gram.
Indholdet af methionin i visse animalske fødevarer, såsom røget makrel, er kun omkring det halve. Umiddelbart kunne man derfor tro, at det er nemmest at få dækket sit behov ved at spise nødder. Men i nødder og andre vegetabilske produkter er der en skæv fordeling af essentielle aminosyrer. De findes i for lille omfang eller er sværere for kroppen at optage. For vegetarer, veganere eller folk, der indtager meget små mængder animalske produkter, er det derfor ekstra vigtigt at få en varieret kost, og eventuelt at tage tilskud. De animalske fødevarer sikrer derimod en god tilførsel af alle de essentielle aminosyrer i en passende sammensætning.

Samtidig kan kroppen bedst bruge protein fra fødevarer, som minder om kroppen selv. For eksempel kød, fisk og mejeriprodukter. Umiddelbart kunne man altså tro, at det bare handler om at få tilstrækkeligt med animalske fødevarer. Men inden for det seneste år har international forskning opnået nyt indblik i, at nogle animalske fødevarer er betydeligt bedre end andre. Nogle er gode for hjertet og helbredet. Mens andre bør indtages så sjældent som muligt. Nogle hjælper med at styrke eller vedligeholde musklerne. Mens andre har ingen eller kun lille effekt. Desuden har nogle af de vegetabilske proteinkilder positive effekter, som ikke opnås gennem de animalske. Derudover er det ikke alle proteiner, der optages lige godt af alle mennesker. Det afhænger blandt andet af aktivitetsniveau og alder. Den ny forskning handler ikke mindst om, hvor meget protein ældre har brug for, og hvilke proteinkilder, der er mest optimale for ældre.

I kroppen står methionin for at nedbryde fedt, fjerne tungmetaller og afgifte leveren. Sulfatet i methionin bidrager yderligere til en sund hud, hår og negle. Det er også afgørende for hjernefunktionen og bidrager til dannelsen af kreatin, som er vigtig for musklernes energilagre. De andre aminosyrer er ligeledes nødvendige for normal funktion af kroppen.

2018-12-10T00:00:29+00:00Protein|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.