ÆLDRE MÆND FÅR FOR LIDT PROTEIN

//ÆLDRE MÆND FÅR FOR LIDT PROTEIN

ÆLDRE MÆND FÅR FOR LIDT PROTEIN

Ny forskning peger på, at ældre mænd har brug for mere protein. Protein skal bruges til at bevare styrken og muliggøre hverdagsaktiviteter.

Et regelmæssigt indtag af protein kan hjælpe med at vedligeholde musklerne. De internationale anbefalinger er udarbejdet af en række internationale sundhedsorganisationer og World Health Organisation (WHO). Disse anbefalinger lyder på 0,8 gram pr. kilo den pågældende vejer. Men mængden af protein, der anbefales i internationale retningslinjer, er utilstrækkeligt til, at ældre mænd kan vedligeholde muskelmasse og styrke. Sådan lyder konklusionen i et studie i American Journal of Clinical Nutrition, november 2017.

I studiet indgik forskere fra New Zealand, Østrig og Danmark. Fra dansk side deltog professor Anders Sjödin, Københavns Universitet. I studiet opdelte forskerne 30 ældre mænd i to grupper. Den ene gruppe fik en kost med den anbefalede mængde af protein, mens den anden gruppe fik dobbelt så meget. I 10 uger fik mændene leveret alle måltider og snacks til hjemmet. Både før og efter disse 10 uger fik mændene målt deres muskelmasse, styrke, funktion og helbred.

HJÆLPER TIL BEVARELSE AF STYRKEN
Mændene, der kun fik den anbefalede mængde protein, oplevede et tab af muskelmasse og styrke. De mænd, der fik den dobbelte mængde, opnåede ikke større muskler. Men de fik større ’power output’, der er vigtigt for evnen til at foretage sig mange hverdagsaktiviteter, såsom at gå på trapper. ”Vores resultater viser, at de nuværende WHO protein-anbefalinger er utilstrækkelige til at vedligeholde styrke eller muskelstørrelse hos ældre over 70 år”, forklarer Dr Cameron Mitchell, University of Auckland. Han anbefaler derfor, at ”ældre mænd indtager protein af høj kvalitet i forbindelse med hvert måltid for at støtte musklerne”. Desuden bemærker han, at ”protein fra animalske fødevarer, såsom mælkeprodukter og kød, kan nemmere støtte muskelvækst end plantebaseret protein”. Studiet er i overensstemmelse med tidligere studier, der har sammenlignet unge og ældres behov for protein. Disse studier peger således på, at ældre har brug for at indtage mere protein end unge, for at stimulere muskelvækst. De viser også, at de ældre, der indtager mest protein, bevarer de stærkeste og største muskler. Forskerne ved dog endnu ikke, hvorvidt det samme er tilfældet for kvinder, idet kun mænd deltog i forsøget. De kan heller ikke sige præcist hvor meget protein, der er optimalt. Det er derfor forskernes mål at finde svar på disse spørgsmål.

2018-12-10T00:00:30+00:00Protein|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.