ÅBN DØREN TIL DINE FØLELSER

/, Udvalgte B/ÅBN DØREN TIL DINE FØLELSER

ÅBN DØREN TIL DINE FØLELSER

”Jeg har set fantastiske resultater med patienter, der har lært at omfavne deres svære følelser,” fortæller psykolog Beth Kurland. “Vi må acceptere vores smerte, i stedet for at skubbe den væk.”

Beth Kurland fortæller i denne artikel om ”The Door”, som består af 3 dele.

1 Bliv villig til at ”åbne døren”

Forestil dig at du åbner døren og byder dine følelser velkommen – så de kan komme og sætte sig et sted i lokalet. Du kan forestille dig, at følelserne sidder tæt på dig eller længere væk. Når følelserne har sat sig et sted i lokalet, kan du tage et venligt og nysgerrigt blik. Mange mennesker, som prøver denne øvelse, vil forestille sig, at følelserne har en farve eller form.

Nogle gange ser de følelserne som tegneseriefigurer eller som en yngre udgave af sig selv. Træningen består ganske enkelt i at acceptere, hvad du ser. Det er en ny oplevelse for de fleste mennesker. Hvem vil lade ubehagelige følelser få lov til at komme ind? Men når vi giver følelserne lov til at komme ind – uanset hvad de viser sig at være – så kan vi kigge på dem og udforske dem med nysgerrighed.

2 Kig nysgerrigt på, hvad der træder ind

Når vi observerer, hvad vi føler, kan det hjælpe os med at håndtere, hvad vi står over for. Det kan hjælpe at sætte ord på følelserne. Når vi sætter ord på, har det faktisk den effekt, at de bliver mindre intense. Det kan også være godt at se vores følelser som ”gæster”, der vil gå igen. Det kan desuden hjælpe, at vi sætter ordene ”i øjeblikket” (”lige nu” eller tilsvarende) sammen med vores følelser.

For eksempel ”Jeg føler mig trist, lige nu”. Grundlæggende handler det om at være nysgerrig, i stedet for bange eller afvisende. Det giver os et bedre ud- gangspunkt for at forstå vores følelser.

3 Hav medlidenhed med dig selv

Ud over at skubbe ubehagelige følelser væk, så er der også mange af os, der har lært at dømme vores følelser på negative måder. Vi kan for eksempel have lært, at det er et tegn på svaghed, hvis vi føler tristhed. At vrede og jalousi gør os til dårlige mennesker. Eller at vi bare skal komme videre med vores liv, når vi oplever et tab. Når vi står over for vores ubehagelige følelser, så fortæller vi ofte os selv, at vi skal holde op med at være fjollede og sarte.

Forestil dig nu at du sidder sammen med en god ven/veninde, der har det dårligt. Tænk på hvordan du vil vise medfølelse over for ham eller hende. Hvordan er dit kropssprog? Hvordan vil du lytte? Forestil dig så at rollerne er vendt: Nu viser din ven/veninde dig medfølelse. Hvad vil vedkommende sige eller gøre? Hvilke ord vil føles trøstende og beroligende? Din ven/veninde vil nok ikke fortælle dig, at det bare er noget pjat og at du skal lade være med at føle sådan.

Han eller hun vil nok snarere sige: ”Det lyder virkelig hårdt. Du kan stole på mig” eller måske ikke rigtig sige noget, men trøste og berolige dig med et kram. Vi kan lære at blive den ven/veninde for os selv. Én, der både er til at stole på i de glade og de smertelige øjeblikke, som livet byder. Det kan være svært at byde vores mørke følelser velkommen. Det kræver, at du er modig og at du træner. Men hver gang vi øver os i at være sammen med vores ubehagelige følelser, så opbygger vi en evne til at klare livets udfordringer.

2019-09-04T19:23:06+00:00Psykologi, Udvalgte B|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.