7 timer søvn er et must

/, Udvalgte A/7 timer søvn er et must

7 timer søvn er et must

Konsekvensen af mindre end 7 timers søvn kan være katastrofal. Fem uafhængige forskningscentre viser nu, at for lidt søvn er årsagen til flere trafikuheld og skæbnesvangre situationer.

Tekst: Jakob Thomas og Nils Sjøberg

Bilister, der de sidste 24 timer har sovet mindre end fire timer har hele 15 gange så stor risiko for at være ansvarlige for et trafikuheld, sammenlignet med personer, der sover i mindst syv timer. Men også bilister, der kun har sovet i 5 eller 6 timer har større risiko for trafikuheld: 1,9 eller 1,3 gange større risiko end personer, der har sovet mindst syv timer.

Det viser et studie, som består af data fra US Department of Transportation. I undersøgelsen indgår 5.470 trafikuheld samt interviews med bilisterne.

”Dermed sættes der konkrete tal på, hvor farligt det er at køre bil og have sovet i mindre end syv af de sidste 24 timer, før man sætter sig ind bag rattet,” siger studiets forfatter, Brian Tefft, der forsker i trafiksikkerhed for Foundation of Traffic Safety.

”Det, at man er vågen, betyder ikke, at man er opmærksom. Bilister i søvnunderskud har nemlig større risiko for at begå fejl. Eksempelvis ved at overse noget vigtigt eller ved at forstå trafikken forkert – og det kan have tragiske konsekvenser.”

LANGSOMME REAKTIONER

Brian Teffts studie, som første gang blev præsenteret i tidsskriftet SLEEP i september 2018, understøttet af endnu et nyt studie fra Brigham and Women’s Hospital. Også dette studie viser, at søvnunderskud giver større risiko for trafikuheld. Ifølge studiet fra Brigham and Women’s Hospital har personer, der kun sover 6 timer pr. nat, 33 procent større risiko for trafikuheld, sammenlignet med personer, der sover 7 timer pr. nat.

Dermed understøttes tidligere antagelser om, at manglende søvn blandt andet svækker reaktionsevnen og opmærksomheden. Det bemærkelsesværdige i studiet fra Brigham and Women’s Hospital er, at det viser, at man ofte ikke selv er klar over, hvor træt man er og hvor meget det øger risikoen for at køre galt.

Artiklen blev bragt i tidsskriftet BMC Medicine og bygger på data fra 3.000 personer. Forskerne peger derfor på, at alle skal blive mere opmærksomme på, hvor farligt det er at køre, når man har sovet for lidt.

”Det er fascinerende for os at se, hvordan søvnunderskud hæmmer hjernecellernes aktivitet,” siger professor Yuval Nir, Tel Aviv University. I samarbejde med kollegaer fra University of California har Yuval Nir set på, hvorfor det er så meget farligere at køre bil, når man er i søvnunderskud. Dermed følger de op på forskningen fra Foundation of Traffic Safety og Brigham and Women’s Hospital.

”I modsætning til den sædvanlige hurtige reaktion, reagerer neuronerne langsomt hos trætte personer og deres reaktioner tager længere tid end normalt,” forklarer professor Yuval Nir, Tel Aviv University.

I det fælles amerikansk-israelske studie udførte deltagerne en række tests, som handlede om at kategorisere billeder så hurtigt som muligt. Efterhånden som de blev mere og mere trætte, blev det også sværere for dem at udføre testen. ”Vi kan derfor også bruge studiet til at forklare forskellige hverdagssituationer, hvor selve situationen føles som i slowmotion og foregår langsommere i den trætte hjerne. Det tager længere tid for hjernen at registrere, hvad der foregår. Udover langsommere aktivitet fra neuronernes side, viser studiet også, at hjernebølgerne bliver langsommere, når man er i søvnunderskud.”

”Konklusionen er derfor, at man skal tage sin søvn alvorligt, da søvnunderskud kan være farligt og øger risikoen for ulykker,” fastslår professor Yuval Nir.

VÆRRE OVER TID

Det er ikke kun i trafikken, at det er farligt at være i søvnunderskud.

“Når man ser på fejl og uheld i kirurgi, offentlig transport og endda operationen af atomkraft- værker, har mangel på søvn ofte været en af de primære årsager til menneskelige fejl,” konstaterer professor Kimberly Fenn, Michigan State University.

”Det er min påstand, at der er mange med vigtige jobs, som er i søvnunderskud,” påpeger Kimberly Fenn. Forskeren fra Michigan State University lod 230 deltagere udføre en kognitiv test bestående af øvelser, der skulle udføres i en bestemt rækkefølge.

Deltagerne blev undervejs forstyrret i udførelsen, hvorefter de skulle prøve at komme tilbage og fortsætte, der hvor de var nået til. Halvdelen fik lov til at tage hjem og sove, mens den anden halvdel skulle blive oppe hele natten. Næste dag skulle alle deltagerne igen gennemføre testen. Det viste sig, at blandt deltagerne i søvnunderskud var 15 procent ude af stand til at præstere fornuftigt i testen. Blandt deltagerne, der havde sovet, gjaldt det derimod blot en procent. Derudover blev præstationerne værre over tid, når man så på gruppen i søvnunderskud.

”I dagligdagen betyder det, at en forstyrrelse, der for eksempel kommer fra en telefon eller en kollega kan bety- de, at man ikke er i stand til at finde fornuftigt tilbage til det arbejde, man er i gang med. Det viser, at personer i søvnunderskud ikke skal udføre opgaver, hvor de kan blive forstyrret, eller kun skal udføre dem i kort tid,” påpeger Kimberly Fenn, der præsenterede undersøgelsen i tidsskriftet Journal of Experimental Psychology i september 2018.

2019-01-28T14:32:44+00:00Kend din krop, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.