6 GODE STRÆKØVELSER

/, Øvelser/6 GODE STRÆKØVELSER

6 GODE STRÆKØVELSER

Hold led og muskulatur varme vinteren over. Brug få minutter til afspænding og smertelindring.

TEKST: RENÉ MARTIN, RASKRASK

Det er blevet efterår og sommerens aktiviteter bliver i højere grad erstattet af flere stillesiddende timer indendørs. Det kan blive et problem, da mange af os i forvejen sidder meget ned på arbejdet. Får man ikke bevægelse nok i kroppen, kan muskulaturen hurtig blive øm og stiv. Det kan føre til spændinger og myoser, hvis man ikke er opmærksom. Du får her en guide med strækøvelser til hjemmet, så led og muskulatur kan holdes varme og fri for spændinger vinteren over.

Øvelserne er velegnede både som smertelindring og afspænding, og tager kun få minutter at gennemføre. Samtidig kan de være forebyggende, hvis de bliver gentaget dagligt. Få bevægelse i kroppen og kom de stive muskler til undsætning, før det sætter sig som langvarige smerter i ryggen.

ØVELSE 1 Med venstre arm griber du fat om højre albue og trækker forsigtigt til venstre, til du mærker højre side af ryggen og vingen strækkes ud. Hold denne position i få sekunder og gentag øvel- sen med den anden arm. Vær forsigtig, formålet er at aflaste og ikke belaste.

ØVELSE 2 Ligesom i første øvelse tager du fat bagom albuen på den ene arm og presser forsigtigt ind mod brystet, så musklerne i skulderbladet spæn- des ud. Hold positionen i få sekunder og gentag med den anden arm. Denne øvelser er velegnet som afspænding og opvarmning af led og muskulatur i og omkring skulderbladene.

ØVELSE 3 I denne øvelse skal du ned og sidde på gulvet. Herefter tager du det ene ben over det andet, lægger modsatte arm/albue på benet og vrider forsigtigt kroppen i den modsatte retning. Også i denne øvelse holder du positionen få sekunder og skifter til den anden side. Denne øvelse er velegnet til afspænding og opvarmning af øvre rygmuskulatur.

ØVELSE 4 Denne øvelse henvender sig både til ryggen og benene. Her sætter du dig på gulvet og strækker det ene ben, mens det andet ben foldes ind mod kroppen. Med strakte arme rækker du ud efter tåspidserne på det ene ben. Hold positionen få sekunder og gentag øvelsen med det andet ben.

ØVELSE 5 Denne øvelse har til formål at afspænde og opvarme lænden og muskulaturen omkring hoften. Her ligger du dig på ryggen og løfter benene op i 90 grader. Med ryggen placeret i gulvet drejer du forsigtigt hoften/benene fra side til side. Gentag øvelsen det antal gange, der føles naturligt for dig. For at afspænde kan du holde positionen få sekunder, før du skifter side.

ØVELSE 6 I denne øvelse forbliver du liggende på ryggen med benene løftet. Tag fat om skinnebenene med begge hænder og pres forsigtigt ned mod brystkassen. Denne øvelse er velegnet til lænden, nedre ryg samt ben og baller. Hold positionen få sekunder og gentag så øvelsen.

2019-10-03T18:21:57+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.