5 SKRIDT TIL POSITIVE TANKER OM SIG SELV

//5 SKRIDT TIL POSITIVE TANKER OM SIG SELV

5 SKRIDT TIL POSITIVE TANKER OM SIG SELV

Mette på 31 år er kun en blandt mange, som føler sig utilstrækkelig. Hendes logiske hjerne fortæller hende, at hun er lige så god som sine veninder – men følelsen af ikke at være god nok hænger ved. Læs Inge Temples forslag til at ændre på situationen.

Spørgsmål Kære Inge, Jeg håber sådan, at du kan hjælpe mig, for jeg har brug for hjælp til at komme væk fra de negative tanker, som jeg har om mig selv. For de tanker har jeg meget ofte – ikke hver dag, men alligevel er det tilbagevendende tanker, der fylder meget. Tanker der fylder er f.eks., at min ene veninde nok er mere interessant, end jeg er, at en anden veninde er slankere og ser bedre ud og at en tredje er klogere end mig osv.. Lige så ofte handler tankerne ikke om sammenligninger med andre, men mere om at jeg dømmer mig selv: at jeg er for doven, for sur, for træls. Jeg er 31 år og selvom den slags tanker ikke er nye for mig, havde jeg nok alligevel håbet, at de ville forsvinde efter teenagealderen … men det gjorde de ikke og efter jeg er blevet mor, synes jeg faktisk de nærmest er taget til! Jeg er ofte bekymret for, om jeg f.eks. opdrager mine børn godt nok, om jeg er en god nok mor og om hvad de andre mødre mon tænker om mig. Det er selvfølgelig ikke sådan, at jeg konstant går rundt og synes, at jeg er utilstrækkelig, men jeg tænker det alligevel ofte nok til, at det er et problem for mig og jeg er faktisk ret træt af det. For min logiske hjerne fortæller mig, at jeg er lige så god som mine veninder og andre omkring mig, og det gør min mand også … men det er ikke nok til at sikre, at tankerne ikke kommer igen og igen. Og jeg synes, at de tanker holder mig tilbage. Hvad kan jeg gøre? Stor hilsen Mette, 31 år

Svar: Kære Mette, først og fremmest tak for dit brev. Jeg er ikke klog. Jeg er ikke interessant. Jeg er ikke smuk. Jeg er ikke nok. Lige meget hvor mange gange andre fortæller os, at det vi tænker negativt om os selv ikke er sandt, fylder den slags tanker for meget i for mange af os. Foruden at være usandt er det også trist, at vi fylder hovedet med noget, der i den grad nedbryder vores selvværd. Mest af alt fordi det er tillært frem for medfødt. Et lille barn går ikke gennem livet med fokus på om han/hun er god nok – de definerende og begrænsende tanker opstår i kølvandet af vores livsoplevelser: i vores barndomshjem med vores forældre og senere i mødet med livet uden for hjemmet. Som følge af vores oplevelser bygger vi fortællingen om os selv op. Især bliver vi ofte gode til at gentage den del af fortællingen, der handler om det, vi opfatter som det negative i os selv. Med tiden definerer vi os selv blandt andet ud fra vores fortælling om, hvem vi er og hvad vi (ikke) kan. Alt det vi sætter: ‘Jeg er sådan en type der ikke kan …’ eller ‘Jeg er bare ikke god til at …’ foran. Der er konsekvenser og uønskede sideeffekter ved at gøre sådan. En af de mere logiske er, at de negative tanker selvsagt ikke får os til at føle os særligt glade eller tilfredse med os selv. Men mere alvorligt er det måske, at vi med disse tanker i den grad gør os selv mindre. Vi står i vejen for vores eget potentiale, så at sige. Forestil dig, at du fødes som en pianist siddende ved et stort piano, hvor tangenterne repræsenterer alle siderne i din personlighed – lige fra det gode og det lyse til det mindre gode og det mørke. Fra den største glæde og udsigten til det højeste potentiale, til den dybeste tristhed og følelsen af den største utilstrækkelighed. Og alt derimellem. Du starter livet med at spille på alle tangenterne. Kig blot på et barn, der det ene sekund hviner af fryd for i det næste at bryde ud i hjerteskærende gråd. Eller barnet, der danser og synger midt på gaden uden at bekymre sig om, hvem der kigger på – eller om det lyder godt. Sådan fortsætter barnet lige indtil det, ret hurtigt, møder sig selv, først gennem forældrenes øjne og senere gennem andres. Barnet finder måske ud af, at det er OK at være ked af det, bare ikke over det mor og far synes er småt eller uvigtigt. Eller at det ikke er OK at være sur, og slet ikke vred eller rasende. Og i skolen bliver det hurtigt tydeligt hvilken adfærd, hvilke følelser og hvilken grad eller niveau af følelserne der accepteres. De yderste tangenter på pianoet frasorteres en efter en og barnet tilpasser sig normen og samarbejder. Der er bare det med det, at det er pokkers svært at komponere fantastiske musikstykker, når vi kun spiller på de midterste tangenter. Og når vi sammenligner vores musik med naboens, synes vi der mangler noget. Det lyder for mig, som om der er visse tangenter, du er blevet vant til ikke længere at spille på – enten fordi de repræsenterer sider af dig selv, som ikke er accepteret af dig selv og/eller af andre omkring dig, eller fordi du har mistet troen på, at netop de sider af din personlighed også bidrager med noget godt. Derfor handler det for dig om accept. Accept af dig selv – af hele dig. Af de gode sider og af de mindre gode sider i din personlighed. Psykiateren Carl Jung, som var meget optaget af det hele menneske, udtalte: ‘Jeg vil hellere være hel end god’. Når du bliver bedre til at acceptere hele dig med alle dine facetter, vil du have lettere ved at få øje på, at alle har både godt og ondt i sig. Den accept vil hjælpe dig til at være mere venlig i din bedømmelse af dig selv, fordi du ikke længere holder dig selv op mod de urealistiske idealer, som du tillægger andre. Og forhåbentlig vil du få adgang til større tanke- og handlefrihed, når du ikke lader dig begrænse af dine egne tanker om, hvem du er og hvad du ikke kan. Også når du fanges i følelsen af, at du ikke slår til. Det kræver træning at udvise mere kærlighed og venlighed overfor sig selv. Og der er ingen bedre dag end i dag! Du kan starte med at anvende de 5 gode råd, som jeg har skrevet til dig – og til alle andre som også engang imellem gør sig mindre. God træning! Mange kærlige hilsener, Inge Temple

2019-01-23T08:59:22+00:00FAMILIEBREVKASSEN|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.