4 udendørs øvelser på bænk

/, Øvelser/4 udendørs øvelser på bænk

4 udendørs øvelser på bænk

Her får du fire nemme øvelser, som du kan lave udendørs. De giver dig mulighed for at nyde naturen og at træne hele kroppen imens. Du kan for eksempel lave dem i en park eller i haven. Det eneste, du har brug for, er en almindelig bænk. Du kan nøjes med at lave øvelserne, eller du kan kombinere dem med en gå- eller løbetur.

 

ARMBØJNINGER PÅ BÆNK

Øvelsen foregår ligesom almindelige armbøjninger. Hvor armbøjninger almindeligvis foregår på gulvet/jorden i en vandret stilling, så foregår denne øvelse i en mere oprejst stilling. Den oprejste stilling er rar i naturen, fordi du ikke bliver våd på jorden. Men stillingen gør også, at øvelsen er betydeligt nemmere.

Så selvom du måske ikke kan lave almindelige armbøjninger, så har du en god chance for at lave øvelsen. Jo mere oprejst, du er, desto nemmere bliver øvelsen at udføre. Så hvis du synes, at den er for hård, kan du finde en bænk, der er højere. Øvelsen træner især dine arme og dit bryst. Men den træner reelt hele kroppen. Du vil altså opleve, at den aktiverer ryg og mave, og at en del af belastningen ligger på ben og fødder.

Det er derfor en rigtig god øvelse, hvis du ikke har lyst til at bruge tiden på mange forskellige øvelser, og hellere vil have én øvelse, der rammer alle dine muskler. Med alderen er det vigtigt, at man holder sine hænder stærke. Øvelsen hjælper også til dette. Hvis du bliver glad for øvelsen, så kan du lave den i forskellige udgaver. Du kan for eksempel lege med at sætte hænderne tættere på hinanden eller længere fra hinanden.

DIPS PÅ BÆNK

Denne øvelse kaldes ’dips’. Navnet henviser til bevægelsen, hvor man sænker sig ned. Du stiller kroppen som vist på billedet (i noget, der minder om stillingen på en stol). Det eneste, der rører bænken, er dine hænder. Så sænker du din bagdel ned, så den næsten rører ved jorden.

Det betyder, at dine arme bøjes til noget, der minder om 90 grader. Når din bagdel er nede ved jorden, og dine arme er bøjede, så strækker du armene, så du kommer op i startpositionen igen. Det er bevægelsen, når du bøjer og strækker armene, der aktiverer musklerne i armene. Øvelsen træner især dine triceps (bagsiden af overarmen). Øvelsen er noget sværere end armbøjningerne på bænk. Så det er især en øvelse for dem, der mestrer armbøjningerne. Øvelsen kan være lidt svær for balancen, men hvis du stiller fødderne lidt længere fra hinanden, vipper du ikke så meget.

STEP-UPS PÅ BÆNK

Step-ups er sjove, fordi de kan laves på mange forskellige måder. I al sin enkelthed går de ud på at træde op med begge fødder på bænken og så ned på jorden igen. Og at gentage det igen og igen. Øvelsen har forskellige sværhedsgrader og er derfor mulig for nærmest alle.

Hvis du vælger en højere bænk, bliver den sværere. Og hvis du øger tempoet, bliver den sværere. Hvis du tager noget tungt i hænderne, bliver den selvfølgelig endnu sværere. Øvelsen træner især ben og fødder. Jo højere bænk, desto mere kræver det af benene. Men hvis du tager armene med, så giver det også lidt træning til arme og til mave og ryg.

Hvis den udøvende tager armene og knæene med i svinget giver det en fuldkropsøvelse. Det er også en øvelse for balancen og den kan bruges til både at styrke muskler og kondition på samme tid.

PLANKE PÅ BÆNK

Planken er blevet populær i de senere år. Den kendes især fra en version, hvor man har hænder og albuer på gulvet/jorden og resten af kroppen skal holdes vandret. Men den kan også udføres på bænk. Det gør øvelsen lidt lettere og i naturen gør det, at du undgår at komme ned på jorden.

Hvor de andre øvelser foregår i bevægelse, handler denne øvelse om at holde kroppen stille. Det er altså en statisk øvelse. Forsøg hvor længe du kan holde posituren, og med mere øvelse kan du holde den i længere tid. Planken har den fordel, at den aktiverer forskellige muskelgrupper. Du træner både store og små muskler. De bliver alle sat i spil for at holde posituren. Du kan mærke det, når du begynder at ryste for at holde den stille.

 

2019-04-03T14:52:39+00:00Udvalgte A, Øvelser|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.