4 tegn på at du har søvnapnø

/, Udvalgte A/4 tegn på at du har søvnapnø

4 tegn på at du har søvnapnø

Er du træt og har svært ved at koncentrere dig i løbet af dagen, selv når du går tidligt i seng? Så har du måske søvnapnø.

TEKST: STINE MØRKEBERG GRAFIK: RIE LYNGGAARD TOPP

Mere end hver tredje med diabetes lider af søvnapnø, som er en sygdom, hvor man holder pauser med at trække vejret ti sekunder eller mere, når man sover. Forskning viser, at mindst 39 procent af danskere med type 2-diabetes lider af søvnapnø, og at problemet også er udbredt blandt mennesker med type 1-diabetes. Det er vigtigt at opdage, fordi kombinationen af diabetes og søvnapnø giver en markant forøget risiko for hjerte-kar-sygdomme og hjertedød. Men rigtig mange ved ikke, at de lider af søvnapnø.

Her er de symptomer, du skal være opmærksom på:

  • Din kæreste rusker dig vågen midt om natten og spørger, om du er ok? Han eller hun kan nemlig ikke høre dit åndedrag eller se din brystkasse hæve og sænke sig.
  • Du føler dig ikke udhvilet, når du vågner om morgenen
  • Du har svært ved at koncentrere dig
  • Du får tit at vide, at du snorker meget

Har du et eller flere af symptomerne, så er det værd at tage en snak med din behandler om, hvorvidt du kan have søvnapnø. Får du diagnosen, så kan et særligt apparat med en maske hjælpe med at holde dine luftveje åbne om natten, så din vejrtrækning ikke går i stå. Masken hedder CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) og skaber et konstant overtryk i luftvejene, hvilket gør det nemmere at trække vejret.

Kilde: Lise Tarnow, direktør for det kommende Steno Diabetes Center Sjælland. Har en lang forskningskarriere inden for komplikationer til diabetes.

 

GODE RÅD TIL EN BEDRE SØVN

Sover du dårligt, og har din behandler udelukket søvnapnø som årsag, så er det værd at prøve disse generelle råd til en bedre søvn:

  • Undgå alkohol før sengetid
  • Undgå store mængder energi- og fedtrig kost før sengetid
  • Sørg for at være fysisk aktiv i løbet af dagen
  • Sørg for, at soveværelset er veltempereret. Den optimale værelsestemperatur ved søvn er for de fleste 18-21 grader
  • Undgå støj over 30 decibel i soveværelset. Brug evt. ørepropper
  • Undgå lys fra skærme (f.eks. computer, tablets og tv) før sengetid. Man kan dæmpe lysintensiteten på en del skærme
  • Sørg for, at soveværelset er mørkt. Brug evt. maske over øjnene

 

DIABETES OG SØVNAPNØ

Man ved ikke, hvorfor mange med diabetes lider af søvnapnø. Der er teorier om, at dårlig søvn kan være med til at udløse type 2-diabetes – sammen med en række andre faktorer. Andre teorier går på, at søvnapnø omvendt er en følgesygdom til diabetes.

2019-02-08T13:57:12+00:00Det sker i kroppen, Udvalgte A|

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.